Watergate(n).. - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Watergate(n).. - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Watergate(n)..

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

13 Januari 2010 | Marokko, Rabat

Zaterdag 9 jan.
We verlaten Motel Rif en hebben besloten om naar het Noorden te rijden via de P28, dan bij Derdara
Westwaarts de S603 op tot El-Ksar en dan weer Noord over een (op onze oude kaart) onverharde weg, die mogelijk al wat asfalt heeft gekregen in de loop der jaren. Dat moet ter plekke even worden nagevraagd. Onderweg naar El-Ksar komen we onverwacht door een prachtig vogelgebied, we weten niet wat we zien. Dat wil zeggen eerst niet, maar nadat Gerda het boek heeft geraadpleegd, kan ik jullie melden als vogels van de rit: kleine klapekster, grijze wouw en Cirlgors. In El-Ksar doen we wat boodschappen op de markt, rundergehakt, groenten en fruit. Daarna is het dusdanig laat geworden, dat het niet verstandig is om aan een lange (ca. 60 km.) en ongewisse track te beginnen. We gooien het roer om, daar zijn wij niet te beroerd voor, en kiezen een nieuwe eindbestemming: Moulay-Bousselham, een stadje gelegen aan een lagune (Merdja Zerga) van de Atlantische Oceaan. Een stukje de P2 af naar het Zuiden en dan een doorsteek via Lalla-Mimouna naar de kust. En weer wordt het drama. Die doorsteken zijn qua betrouwbaarheid van de route niet te doen met onze kaart. En bovendien is het wederom de toestand van die wegjes die ons de das om doet. Door de vele gemene gaten in en happen uit de weg kan je hooguit in de 2e versnelling rijden en de helft van de tijd moet je terugschakelen naar de eerste. Dit in combinatie met de wateroverlast, maakt dat we weer veel later dan gehoopt in Moulay-B aankomen. Je wordt er ook aardig moedeloos van…hoe is het mogelijk dat deze toestand van de wegen wordt getolereerd. Ik bedoel er wordt gewoon niks aan gedaan, die wegjes liggen er al jaren zo bij, terwijl er zat verkeer over heen moet naar allerlei markten. We zien trekkers onderweg die karren trekken waarop de vracht, en ik wil niet overdrijven, toch zeker zo’n 5 meter hoog ligt opgestapeld en ongeveer in een hoek van 30° overhelt. Dit alles speelt zich af in een regenachtig, groenheuvelig landschap met stuwmeren, niet onaardig, maar een te hoog broccoligehalte voor ons. Ik lees dat er twee campings zijn in Moulay; een municipal “vlakbij het stadje” en Flamant Loisirs. Omdat we zoveel mogelijk ‘buiten’ willen staan, gokken we op de laatste, die op papier het meest aan onze wensen lijkt te voldoen. We willen het liefst dichtbij de lagune staan en/of er zicht op hebben. Flamant ziet er redelijk uit, we zien een beetje lagune…morgen een nieuwe dag en zo niet, waar zou je nu dan nog moeite voor doen? Eten dus. Menu van de dag: Rundergehakt uit El-Ksar, in één pan met ui, knoflook, wortel, Marokkaans paprikapoeder, ontvelde tomaten, scheut rode wijn, wat tabasco en platte peterselie. Pasta.

• 13 Januari 2010 - 10:35

Corien:

Dames toch, wat een reis! En dan te bedenken dat met één kuiltje op de A2 de weg al wordt afblokkeerd voor een spoedreparatie. Zo te zien en te lezen uit jullie verslagen is het een echt bijbels landschap dat het best met een lastdier doortrokken kan worden. Geen wonder dat er wordt gezongen op minaretten, dat is een beproefde en nog steeds moderne manier om de aanbiedingen op de markt, van het ene dorp naar het andere, over te brieven. De volgende innovatie zijn postduiven. Wifi dat landelijk functioneerd komt pas in 2050. Liefs Corien

• 13 Januari 2010 - 12:10

Els:

ik zag wat zon op de fotoos, klopt dat ??

• 13 Januari 2010 - 12:37

Janjop:

goede middag
    wat een mooie foto,s weer.
    jammer dat wij geen goede kaart hebben waarop wij jullie kunnen volgen.Janny is vandaag naar het l.u.m.c. ze werkt mee aan een onderzoek naar de oorzaak waarom ouderen vallen.een beetje vage omschrijving maar ik weet het anders ook niet.nou ja we hopen dat er wat uitkomt en vooral dat er iets aan te doen is.verder weinig nieuws. veel liefs en goede reis! xxx Janny en Jopie

• 13 Januari 2010 - 13:29

Wim En Nelli:

Tja daar waren we ook. Vonden het leuk daar, maar de zon scheen, dat scheelt. Waarom kunnen jullie je dak niet opzetten als het regent. Dat is toch tentdoek en dus waterdicht?!
    Nelli was gisteren in het Lumc vanwege een door haar ingelaste extra scan De uitslag was gelukkig goed. Een opluchting dus. Ga door met genieten, voordat je het weet ben je weer terug en zeg je :weet je nog wel