Naar de Haute Savoie - Reisverslag uit Abondance, Frankrijk van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Naar de Haute Savoie - Reisverslag uit Abondance, Frankrijk van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Naar de Haute Savoie

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

23 Januari 2010 | Frankrijk, Abondance

Woensdag 20 jan.
Ja mensen, ’t is een saaie boel. Zelfs bij de grensovergang naar Frankrijk viel niks spannends te beleven. Omdat we richting Haute Savoie gaan, volgen we nog tot Montpellier min of meer de kust, daarna gaat het richting Nîmes. Maar zover zijn we nog niet, de Route Nationale schiet niet echt op, veel vrachtverkeer dat ook graag bezuinigt op tol. Onderweg kopen we bij Intermarché mooi uitziende verse kabeljauw. Na Montpellier zoeken we de kleinere wegen op dicht langs de kust en stranden voor het gesloten hek van camping Pont de Lunel bij het gelijknamige dorp. Op een briefje bij de receptie staat dat ze tot ergens in maart zijn gesloten. Overleg: wat zullen we doen, ergens ‘wild’ of de horeca inschakelen. We zijn er nog niet uit als een kleine, grijze man met een olijk uiterlijk en glimmend oorknopje ons gebaart dat hij het hek zal openmaken. Hij wijst ons een plek aan en geeft een korte rondleiding toiletten/douches. Op onze vraag naar wifi heeft hij geen antwoord, dat moeten we maar regelen met de chef als die er weer is. O, hij is dus niet de campingbaas. De routine: auto waterpas, dak omhoog, kachel aan, gas en wijn open. Net aan het eerste glas wordt er op de deur geklopt, de kleine grijze glimmer, of we een borrel bij hem willen komen drinken. Hij vindt het niet leuk dat we niet op de uitnodiging ingaan en houdt wat aan ‘hij is maar alleen’ enz…. maar we hebben echt geen zin en teleurgesteld verlaat hij het erf. Even later staat de baas aan de deur, denk dus niet dat wij geen aanloop hebben. Ja er is wifi en daarvoor moet ik bij z’n vrouw een kaartje met krascode kopen, € 3,- per uur. Menu van de dag: de kabeljauw in een pan met wijn, niet-gepelde knoflooktenen, ui, peterselie, limoenschijfjes, stukje visbouillontablet en scheut water tot hij half onder staat. Dan zacht vuurtje eronder zodat hij langzaam gaart, mag eigenlijk niet koken. Couscous met knoflook, ras el hanut, peterselie en restje ijsbergsla in reepjes. Roerbak rode paprikarepen.

Donderdag 21 jan.
Vanmorgen zien we dat de man die ons gisteren voor de borrel uitnodigde de tuinman is. We hebben het daar gisterenavond nog wel over gehad, in de zin van ‘waarom nemen we die uitnodiging nou niet aan’ en ‘stel dat we hadden geweten dat het een beroemd iemand is, wat hadden we dan gedaan?’ Het antwoord daarop is, dat we dan waarschijnlijk wel even een glaasje met hem hadden gedronken. Hoe werkt het. Ik meldde gisteren dat we richting Haute Savoie gaan en dat is niet voor niks. Vrienden van ons hebben een chalet in Abondance en zijn daar een week vanaf 23 januari . Ze hebben ons uitgenodigd om op de terugreis bij hen in het huis te komen en te skiën in de Portes du Soleil. Dat is een heel verleidelijk aanbod en we willen er graag gebruik van maken. ’t Is niet zo praktisch om eerst naar Amsterdam te rijden en dan een paar weken later weer 1000 km. naar het Zuiden. Op skiinfo.fr zien we dat het weer mooi wordt de komende dagen en we hebben geen zin om langer te treuzelen. We nemen de péages en stomen in één klap door naar Annemasse, waar we de autoroute verlaten en via Thonon naar Abondance rijden. Om 5 uur zijn we in het dorp, waar we ons melden bij de receptie van Hotel l’Abbaye. We zullen hier 3 nachten blijven en zondagnamiddag verhuizen naar huize Chamily, waar Hans en Mily de kachel hopelijk op tien hebben staan, want het is hier een partij koud!...

• 24 Januari 2010 - 11:14

Gerrit:

Hoi trekvogels,

Riet, na je beeldende beschrijving van de haperende ochtendrituelen (Gerda's gezwollen hoofd na jouw kniestoten)en douche-ellende in de krakkemikkige voorzieningen, begrijp ik waarom die sigaret-rokende vrouw in Valencia niet mee wilde rijden: jullie hoofden zagen er heel anders uit dan die van de mooie Glanskop in Moncófar. En de opdringerige tuinman in Pont de Lunel valt natuurlijk op koppen zonder glans. Maar alle gekheid op een stokje: jullie kunnen trots op jezelf zijn. Fijn dat jullie al weer dichter bij IJburg zijn waar jullie ongetwijfeld stralend en glansrijk gaan arriveren!!

Groet, Gerrit

• 24 Januari 2010 - 11:16

Gerrit:

O, nog even:

Wat is het geheim van ongepelde knoflooktenen?

• 24 Januari 2010 - 16:56

Janjop:

groot gelijk dat jullie meteen de wintersport meepikken.ook een goede rede om een lekker kleurtje op te doen,want mi.hebben jullie niet veel zon gehad.die kabeljauw leek me heel lekker. wij zitten aan een wijntje ,dus proost en een fijne tijd bij de vrienden en doe milly de groeten als ze nog weet wie ik ben
    wij hebben weer sneeuw.
    liefs en breek niks.doeiii janny en jopie

• 25 Januari 2010 - 10:06

Stoffel En Danielle:

Hoi Riet en Ger

Leuk weer om te lezen, gelukkig dat Paco zo handig was met al die ellende. Leuk dat jullie weer in Abondance zijn en vast lekker gaan skieen. Hier hebben Danielle en Rosalie denk ik last van een buikgriepje (veel overgeven enzo) dus dat is niet zo mooi, maar gaat hopelijk snel weer over. Groeten aan Hans en Milie en heel veel plezier nog. XX