Over de muur en bijna over de rand - Reisverslag uit Châtel, Frankrijk van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Over de muur en bijna over de rand - Reisverslag uit Châtel, Frankrijk van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Over de muur en bijna over de rand

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

09 Februari 2015 | Frankrijk, Châtel

Vrijdag 6 februari

Zoals gewoonlijk en niet onbelangrijk: het weerbericht.
De opklaringen in de buurt van Abondance bewegen zich richting skigebied en wij ook. 't Is -6 bij de Pré La Joux en gelukkig niet de -15 en lager, waar ze ons op de TV steeds bang mee maken. Hoewel....... bij het wegrijden naar de lift kijk ik op het temperatuurdisplay in de auto en zie dat het -5 is. Een kilometer verder is het ineens -10 en tijdens de 5 km. naar de lift, zakt de meter gestaag tot -65 op de plek van bestemming! Bij -20 krijgen we natuurlijk wel in de gaten, dat er iets niet klopt:
"Gadverdamme, is die meter ook al kapot".......
Tot we er achter komen dat we het minuscule puntje tussen de cijfers over het hoofd hebben gezien! Tsjongejonge.... we schrikken van onze eigen stommigheid! Dit kan je ook geen seniorenmomentje meer noemen, dit is meer 5 kilometer hersendood!!

Na een mistig begin breekt, weer bij Avoriaz, de zon door. We skiën er heerlijk in de rondte, 't is niet te druk en de warmte van de zon is al te voelen.
We verlaten het Avoriaz-toneel en zakken met de lift de 'Muur' af aan de Zwitserse kant van de bergrug. De Muur is een zwarte piste, (hellingsgraad 76%) waar gemiddeld elk jaar wel een dode valt en daarom mag je er ook met de lift naar beneden. Tegenvaller, over alle pistes hangt een dik wolkendek en na het uitstappen, gaan we direct retour.
In de rest van het gebied blijft de zon schijnen, kortom een geweldige skidag! Zo één waarop de sneeuwkristallen niet alleen in de sneeuw liggen te schitteren, maar ook in de lucht fonkelen.
Zelfs de schuifdeur van de auto die weer niet dicht wil, kan de dag niet bederven. Geen gemuggel deze keer; in no time heeft Gerda het voor elkaar met nog een flinke stoot siliconenspray er achteraan!

Thuisgekomen besluiten we om niet te vragen of we nog een nacht kunnen bijboeken. We zien wel hoe het morgen loopt. Tenslotte hebben we ons huis bij ons.
't Is zaak om zoveel mogelijk, zo snel mogelijk in te pakken, omdat voor morgen een stralende dag wordt voorspeld. Onze laatste.....dat wil zeggen ....hier dan....
Hopelijk moeten we morgenochtend niet te lang wachten op de eindinspectie van het appartement.

Ik heb vandaag ook mijn eerste echte Sturz gemacht. Bijna bij de steile rand van de piste raakte ik geheel en al out of control! Om niet het risico van over de rand skiën te nemen, heb ik mij ter aarde gestort! Daarbij gingen de ski's niet uit.....goed of slecht teken?
Het was een prima val, niks bezeerd, alleen helemaal onder de sneeuw....

• 09 Februari 2015 - 21:49

Gerrit:

Hahaha... Wat een heerlijk seniorenmoment met dat puntje tussen de cijfers!
    Moet je ook even met je spaarrekening proberen; maar daar zijn de komma's meestal confronterend duidelijk aanwezig.
    Prachtig sneeuwgebied daar!
    Veel plezier!

Gerrit

• 09 Februari 2015 - 22:11

Gelukkig is de sturz, goed afgelopen! Sterke botjes nog, mooie seniorentest.

• 11 Februari 2015 - 10:02

Ruud:

Wat een prachtige sneeuw fotos! Neem mijn petje voor jullie af met al dat geski. Blijf je lekker in mee. Nog steeds warm hier, vandaag 36 graden. Heb veel plezier van m'n air condition die ik een paar maanden geleden heb Aangeschaft. xx