Eén kogel is genoeg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Eén kogel is genoeg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Eén kogel is genoeg

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

17 Oktober 2015 | Nederland, Amsterdam

En dat is de kogel die eindelijk door de 'reiskerk' is.
We hebben nog nooit zo lang getwijfeld over een bestemming als deze keer. En we hadden het onszelf nog wel gemakkelijk gemaakt door te stellen dat de naam van het land moest beginnen met een M. De tweede eis, ook met een M, was een beetje mooi weer.
Op het laatst ging het tussen Mexico, Mauritius, Mozambique en Madagascar. Hoewel, elke keer als de KLM met een serie aanbiedingen kwam, vlogen we als zotten over het web om te kijken of we een graantje mee konden pikken. Dan wisselden we de M zonder enig probleem in voor de rest van het alfabet: Bali, Rio de Janeiro.....whatever. Ook daar was geen enkele keer iets bij waarvan we zeker wisten 'dit is het'. Want naast lang twijfelen, kunnen we ook in een fractie van een seconde besluiten dat we ergens naar toe willen op het moment dat we een bepaald beeld zien of een naam horen. Dit was o.a. het geval bij Namibië en Timboektoe.
Bij Namibië was het een foto, waarop je zag dat de woestijn overliep in de zee. En bij Timboektoe was de trigger een richtingbordje in de plaats Zagora (Marokko), waarop wat dromedarissen stonden geschilderd met de tekst "Tombouctou 52 jours". www.fox.nl/marokko/zagora/informatie

Het is Madagascar geworden. A.s. dinsdagavond om 22:55 uur landen we, Deo volente en ijs en weder dienende, op Ivato Airport, zo'n 15 km. van de hoofdstad Antananarivo, in de volksmond Tana genoemd. We denken dat we dan geen zin hebben om nog naar de hoofdstad te rijden en hebben een reservering aangevraagd in het vlakbij gelegen Manoir Rouge. Inderdaad, klinkt als een bordeel.
Maar...je mailt naar Manoir Rouge en je krijgt antwoord van Chez Anjaina. www.anjaina.com
Zo gaat dat.
Iemand met de naam Zo mailde ons dat we afgehaald worden van het vliegveld en er een kamer met privé badkamer op ons wacht inclusief ontbijt. Kosten: €19.
'Zo....da's mooi'! mailden wij terug.
Ongevraagd had hij (zij?) ook een taxi voor ons geregeld om de volgende ochtend naar de hoofdstad te rijden.
"Heel erg bedankt Zo, maar we hebben nog geen idee hoe en waar we de volgende dag willen doorbrengen."
"Zo", dacht Zo en mailde terug dat, mochten wij problemen hebben met onze planning, hij/zij een gids kent, die ons graag helpt met de invulling van onze dag. We hoeven maar 'ja' te zeggen en dan geeft Zo ons mailadres door zodat de man rechtstreeks contact met ons kan opnemen.
"Heel erg bedankt Zo, maar we hebben geen enkel probleem met de volgende dag. Lekker ontbijten en verder zien we wel".
Tot nu toe geen nieuwe voorstellen van Zo.

Bijkomstigheid van op korte termijn boeken, is dat er in een week veel moet gebeuren:
"Moeten we eigenlijk een visum hebben?" Ja dus. Formulieren invullen, foto's, op de fiets naar de Veemarkt... drie dagen later op de fiets terug met stempel en minus zo'n 200 Euro!! Hè...!!? Jammer, ons verblijf is net een paar dagen te lang. Tot 30 dagen was gratis geweest!
"Vaccinaties...die zijn vast nog allemaal geldig". Nou, net aan. De DKTP verloopt op 24 oktober. Dat risico nemen we. En o ja....malaria!! Bingo, de ergste soort die er bestaat. Denguemuggen zijn er ook, alleen die kosten geen geld. In die zin: er bestaat geen medicijn tegen besmetting met knokkelkoorts. Tegen de malaria hebben we dus ontzettend dure pillen, die de mensen daar never nooit kunnen betalen. En misschien krijgen we de knokkelkoorts er gratis bij.

Verder begrijpen we dat het er niet echt superveilig is. Geen wonder. Iedereen op het eiland weet dat toeristen zwaar bepakt met bankbiljetten in de rondte lopen. Letterlijke zakken met geld!
Er zijn weinig pinautomaten, zeker buiten de hoofdstad en creditcards worden lang niet overal geaccepteerd. Als je geluk hebt willen ze nog wel eens een Visakaartje aannemen. MasterCard hebben we het niet over.
Daarom wordt in de reisgidsen aangeraden om cash geld mee te nemen. Tegelijkertijd geven ze veel tips om beroving te voorkomen! Dat dan wel weer. Conclusie: hoe dichter je bij je vertrekdatum komt, hoe kleiner de kans op beroving.
Aanraders:
Als je geld in een hotelkluis legt, doe dat dan in een gesealde envelop!! Zie je 't voor je? En welke dief is nou zo stom om niet die hele envelop mee te nemen?
Als je in budgethotels verblijft, neem dan een rubberen keg mee om ervoor te zorgen dat de deur 's nachts dicht blijft! En mocht het raam niet goed genoeg sluiten, zet dan iets op de vensterbank dat lawaai maakt wanneer het op de vloer valt. Mocht je een foto zien van Gerda met een fluitketel aan haar rugzak, dan begrijp je nu waarom....
Na geld, zijn kleren het meest gewild. Daarom geen kleren op het strand laten liggen als je in zee gaat en geen was of natte badpakken buiten aan de lijn laten hangen als er mensen in de buurt zijn. Geen mensen, geen waslijn toch?
We denken erover na of 2 opblaaspoppen een oplossing zijn. Die kunnen dan onze kleren aan, als wij in zee zijn.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt dat er in het hele land gewelddadige (gewapende) overvallen plaatsvinden en geeft ook een paar adviezen:
Niet na zonsondergang naar buiten, geen juwelen, dure horloges etc. dragen en.....let op! niet teveel geld bij je hebben....!! Misschien moeten we een plaatselijke kruier huren, die ons geld draagt.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig is daar Patrick, de Franse fotograaf, die we in Zuid-Amerika ontmoetten. Hij was in 2010 op Madagascar, vond het in de hoofdstad gevaarlijk, maar daarbuiten voelde hij zich op z'n gemak. Daar gaan we voor!
Nu zijn wij, als twee oudere dames, mogelijk wat meer kwetsbaar. Daarvoor hebben we een verhaaltje klaar: onze mannen zijn er ook bij, alleen nu even naar de bakker. En als het moet, voeren we gewoon een nep-telefoongesprek met onze echtgenoten.

Kan zijn dat dit het eerste en laatste blog is. WiFi is, ben ik bang, niet dik gezaaid op het eiland. Er zijn zelfs streken waar geen GSM-signaal is. Daarbij komt dat ik niet zeker weet of het me gaat lukken om schuddend in een taxi-brousse of in het donker onder m'n klamboe een verhaal te tikken. In aanmerking genomen dat ik daarbij m'n portemonnee, de deur en het raam in de gaten moet houden en regelmatig moet kijken of m'n badpak nog aan de lijn hangt.
Ik geef het je te doen.

• 18 Oktober 2015 - 00:31

Karel:

Zo meteen gsm en wifi!

• 18 Oktober 2015 - 02:43

Marja:

Nou dat is al weer een humorvolle voorbereiding Riet, ik heb al reuze gesmuld van nummer 1. Vertel je tijdens het eten maandag wel waar wij zoal ons geld lieten, toen we in Suriname waren. Toen hadden we ook een vette buidel euro´s mee om 7 weken te kunnen leven. want die pinautomaten zouden het voornamelijk niet doen. Wel dus, geen enkel probleem mee. Maar goed, we zijn niet bestolen, zochten ons alleen regelmatig rot omdat we vergaten waar we het nu weer,in porties, verstopt hadden.
    See you Monday evening, leuk!
    liefs, Marja

• 18 Oktober 2015 - 09:07

Ruud:

Hallo meiden!
    Dat wordt dus een heel spannende vakantie reis. Ben benieuwd naar al jullie ervaringen. Als ik reis, draag ik mijn geld altijd onder mijn kleren in een platte leren zak met rits met een koord eraan die je rond je nek draagt. Let vooral op je camera, laptop, ipad, etc, als je dat allemaal mee neemt. En vergeet niet het nummer van de credit/debit cards te noteren ingeval ze gestolen worden (maar dat wisten jullie natuurlijk al lang!)
    In ieder geval, heel veel plezier, een goede reis en een safe thuiskomen. Ruud

• 18 Oktober 2015 - 10:11

WOOOOOOWWWWWWWW, ik zit er klaar voor hoor. Madagaskar schijnt fabelachtig mooi te zijn met vriendelijke mensen. Tuig, vind je overal. Ik ken een franse architect die huis en haard heeft verlaten, daar een prachtig huis heeft weggezet en daar nu in pais en vree woont temidden van een hele nieuwe familie! Tuurlijk moet je voorzorgen nemen, maar ik hoop van harte dat jullie een geweldig mooie vakantie zullen hebben. See YouXX

• 18 Oktober 2015 - 16:41

Gerrit:

Ik baal ervan dat ik jullie afgelopen woensdag niet even langer in de ogen heb kunnen kijken om goed in te prenten hoe jullie er ook alweer uitzien......maar onkruid als Riet en Gerda is zelfs in Madagascar niet om zeep te helpen schat ik zo in.
    Daarom: heel veel plezier daar toegewenst..en....ik verwacht op zijn minst een foto van een twee centimeter grote kameleon op één van jullie neuzen!!

Tot kijk!
    Gerrit

• 19 Oktober 2015 - 13:05

Gerard (de Helft Van Carrycoppes.waarbenjij.nu):

Met twee opblaaspoppen en twee fake mannen bij de bakker, kan er gewoon niks mis gaan, dus jullie voorbereiding is prima ;)
    Dat het weer een mooie reis gaat worden met hopelijk veel (hilarische) avonturen staat voor mij nu al vast. Goede reis, geniet en schrijf!!
    Gerard