Vlucht terug - Reisverslag uit Ivato, Madagascar van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Vlucht terug - Reisverslag uit Ivato, Madagascar van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Vlucht terug

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

06 December 2015 | Madagascar, Ivato

Woensdag 18 november

Aan het werk. Ik heb een voorbeeld gekregen van een juridische verklaring, dus ik kan de mijne precies zo opstellen. Terwijl ik op het terras zit te schrijven, sist Ger ineens:
"Riet, niet direct omkijken.....achter je!"
Quasi toevallig draai ik me om en zie tot mijn stomme verbazing Nono het hotel inlopen. Hij lijkt ons niet te zien en wij hebben geen enkele behoefte om daar verandering in te brengen.
Is dit nou toeval? Gisteravond, in het gesprek met de eigenaresse, viel zijn naam en vandaag komt ie langs. Zinloos om erover na te denken, je komt er toch niet achter. 't Is een kort bezoek, binnen 5 minuten vertrekt hij weer.
Als ik m'n huiswerk bij haar inlever, word ik gezoend. Het kan verkeren. Zoals ik eerder zei: 't is een vreemd stel. Het lijkt alsof ze niks hebben met hun gasten. Een voorbeeld van vanochtend: het ontbijt stelt niks voor. Een uitgedroogd, hol stokbroodje en wat jam in een beker. Smerige thee en koffie. Het enige 'extraatje' is een cake of wat daarvan over is. Nu hou ik niet echt van cake en al helemaal niet bij het ontbijt. Maar omdat de rest zo 'basic' is, eten we ervan bij de koffie. Deze morgen is er van de cake nog een zielig kontje over, nauwelijks genoeg voor Gerda en mij. Wat gebeurt? De eigenaar komt aanlopen met een kop koffie in z'n hand en grist zo het restje cake voor onze neuzen weg. Hup, hap, slik!
En 't is niet zo'n tent waar de floormanager dan direct een nieuwe cake neer komt zetten.

Verder gaat de dag heen met een tapuit, die rood op de borst heeft, en onduidelijke mannen die stenen of schilderijtjes proberen te verkopen. Ze blijven veel te lang om ons heen hangen. Ons "non merci" is blijkbaar volslagen ongeloofwaardig.
Tussendoor proberen we met enige regelmaat onze vluchtgegevens te bekijken op internet. Er wordt hier nogal eens wat vertraagd of gecanceld, per slot van rekening. We worden er niet wijzer van; het vluchtnummer komt niet voor op de site. Hopelijk is dat omdat we na middernacht vliegen, eigenlijk al de 19e dus.
De taxi is besteld voor 22:00 uur. Gezien de vertrektijd van het vliegtuig aan de vroege kant, maar we hebben het helemaal gehad met het gehang hier in het hotel.

Alle afleiding is welkom: een Frans stel bijvoorbeeld, ook 60-ers denk ik, die een gesprek met ons beginnen. Leuke mensen, reizen ook zelfstandig en gelukkig zijn het niet van die egotrippers als het Amerikaanse echtpaar. We blijven echter ships that pass in the night....

Ook afleiding is het menu van de dag: kip met paddestoelen, die olijven zijn geworden. Meer misleiding eigenlijk. Maakt niet uit, 't smaakt goed en bovendien is er een nieuwe jongen in de bar-/avonddienst, die begrijpt waar deze business over gaat. Hij is snel, attent en klantvriendelijk. Wat een verademing.

En dan is het tien uur. Wat leuk dat het weer Georges is, die ons ophaalt. We hadden het niet gevraagd, wel stiekem gehoopt. Hoe blij kan je zijn met 'gewone' mensen, die je niet het gevoel geven dat je een zak met geld bent. Juist dan is het méér betalen dan afgesproken, net zo fijn voor ons als voor de ander.

Op het vliegveld valt niks meer te doen, restaurant dicht, WiFi dicht, alles dicht. De enigen die met hun traditionele kleding de boel nog een beetje aan de wapper houden, zijn een stuk of tien, vijftien bebaarde moslims. De douane heeft er de handen aan vol; ze lopen met zilveren theekannen, plastic zakken en dichtgeknoopte doeken vol onduidelijke bagage chaotisch heen en weer. Poortjes piepen, beambten fouilleren.

De vlucht vertrekt op tijd. Wat direct opvalt tijdens de transfer op Nairobi Airport is de vriendelijkheid van het personeel. Ik bedoel eigenlijk, dat we daar op een manier te woord worden gestaan, die in alle landen waar we zijn geweest als normaal geldt. Wat een contrast met de benadering op Madagaskar. De goeden niet te na gesproken.
Mooie en rustige vlucht naar Amsterdam. Met Afrika hoeven we voorlopig niks, dachten we. Maar als we over de Sahara vliegen en de prachtige kleuren en patronen in het landschap zien, willen we direct wel landen. Tja, je hebt Afrika en Afrika.

• 07 December 2015 - 13:34

Helemaal mee eens, er zijn verschillende Afrika's en vooral de natuur is wonderschoon.