Eet meer fruit - Reisverslag uit Avoriaz, Frankrijk van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Eet meer fruit - Reisverslag uit Avoriaz, Frankrijk van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Eet meer fruit

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

11 Maart 2016 | Frankrijk, Avoriaz

Woensdag 9 maart

Het is zover. Volgens de meteo begint vandaag de victorie in de vorm van zon, zon en nog eens zon.
Tien uur staan we voor onze 'huislift' Tour, de bestemming is Châtel. Tjongejonge wat is het overal mooi en wat een sneeuw! De foto's moeten maar voor zich spreken.

Deze keer stoppen we voor de traditionele chocomel, want ergens in dit gebied verkopen ze frambozentartiflettes, fait maison! En dat tentje..... daar krijg je Gerda niet voorbij gepraat. De foto die ik er van heb gemaakt, is helaas niet terug te vinden op de SanDisk. Raadselachtig. Het goede nieuws is, zegt Ger, dat ze dan terug zal moeten om er nog eentje te eten.
Wat valt er verder van te zeggen; een gouden dag. Picknicken in je skipully.

Menu van de dag: Witlof geroerbakt, alweer met gember. Jambon de Bayonne en jawel, pasta met ansjovis en kappertjes.

De vogel van de dag hield zich schuil.

Die frambozen deden me denken aan kersen. En daardoor (en door die 'kinder'liederen) dacht ik weer aan mijn lagere school.
Als er iemand was, die van 'ergens naar toe gaan' hield, was ik het wel. Zoals ik al zei, vakantie deden we niet aan, maar alle andere uitjes vond ik geweldig. Ergens logeren, op de fiets naar Knokke en daar pistache-ijs eten, naar de speeltuin, wat dan ook.
Zo kon ik niet wachten tot de dag van mijn eerste schoolreis aanbrak. Wat was dat een teleurstelling! De veerboot van Breskens naar Vlissingen, daar werd ik niet warm of koud van. We hadden familie aan 'de overkant' en die boottocht kende ik uit mijn hoofd.
In Middelburg gingen we naar Miniatuur Walcheren, het Zeeuwse Madurodam. Wat een saaiheid, ik kon niet begrijpen wat iemand daar aan vond. Je kon er niks mee, beetje kijken, nergens aankomen.
Van Middelburg voerde de reis verder naar de Zak van Zuid-Beveland. What's in a name! Daar stikte het van de boomgaarden. Boeien! Onze moestuin grensde aan een boomgaard, waar ik in en uit kon lopen en soms bij de imker mocht kijken als hij met de bijenkasten bezig was.
Bij één van die boomgaarden, werden grote, ronde manden vol kersen op het gras gezet. Rondom elke mand een stuk of 5 kinderen en zoveel kersen eten als je wou.
Ik deed braaf mee, maar kersen waren toen al niet mijn favoriete fruit. Bovendien, je zult het niet geloven, hadden wij thuis in die moestuin 2 kersenbomen staan. Daarbij komt dat ik me, denkend aan schoolreis, iets heel anders had voorgesteld dan kersen eten!
Van Zuid-Beveland voeren we over naar Oost Zeeuws-Vlaanderen, om in Hulst losgelaten te worden in een, voor mijn begrippen, immens grote speeltuin. Wat een feest! De glijbaan was hoog genoeg en waren andere uitdagende toestellen. Veel te snel naar mijn zin, moesten we de bus weer in en op huis aan. Toen we aankwamen, bleek mijn beste vriendje een allergie voor kersen te hebben en strompelde doodziek, onder de rode bulten, de bus uit.
Het ergst van alles was, dat de eerste drie jaren van de lagere school dezelfde schoolreis werd gedaan. Ik heb dit dus nog tweemaal moeten meemaken en mijn vriendje is die beide keren even beroerd thuisgekomen.

Verder vraag ik me af of vileine.com en stellingdames.nl iets te melden hadden m.b.t. 8 maart. Nog eens kijken.

Bonne nuit!