An en de Hot pot - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu An en de Hot pot - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

An en de Hot pot

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

25 April 2010 | Vietnam, Hanoi

Donderdag 22 april.
Om een uur of 10 zijn we dan toch op weg, nadat Gerda de mannen heeft opgehaald. Ze waren niet op de afgesproken tijd bij ons hotel en daar houdt Ger helemaal niet van. De motoren zijn gelukkig van een zwaarder soort dan de Honda’s van de vorige boys. Hoewel je van 150cc nou ook weer niet direct aan de valium hoeft. Eén is van het shoppersoort en de andere meer een toermodel. Beide van Chinese makelij. Ger denkt dat we met deze motoren minder kleine wegjes zullen rijden dan met die Hondaatjes, we zullen zien. ’t Zit in elk geval een stuk beter dan op die brommers. Mooie route langs de Golf van Da Nang in de buurt waarvan we de oude Noord-Zuidgrens passeren. Strategisch punt en gemarkeerd door ruïnes van bunkers, gedenkteken en een aantal toeristenkraampjes. Da Nang is groot, volgens Thi één van de grootste steden van het land. Uurtje of half 4 komen we aan in An en dan zeg je Hoi An! ;-) Toeristisch stadje dat we eerst over wilden slaan, maar qua sfeer en architectuur schijnt het toch de moeite waard te zijn, dat klopt. Het is vast het Marken van Vietnam, maar er zijn weinig toeristen en het heeft een ander soort bouw dan de andere plaatsen die we hebben gezien. Verder stikt het er van de kledingwinkels, waar ze alles voor je op maat maken, ook schoenen en ook binnen een paar uur. Er stroomt een rivier door en in een restaurantje aan de oever daarvan hebben we afgesproken met Thi en Chan. Borrelen en overheerlijk gegeten, bananenbloem- en papayasalade. Wie weet nou hoe een bananenbloem er uitziet, laat staan dat je die kan eten?
Vrijdag 23 april.
We zeggen An gedag voor de eerste dag centraal hoogland. Zoveel groen zien wij niet dikwijls en morgen komt pas de echte jungle zegt Thi. Veel rivieren ook. Bij stops onderweg vertelt hij over het oorlogsverleden; Ho Chi Minh-trail, verbindingen met Laos, waar je hier heel dicht bij zit. Ik moet toegeven dat er nogal wat hiaten in mijn kennis blijken te zitten. Dank zij Ar nu wat minder :). De rijstoogst is aan de gang en overal op straat liggen de rijstkorrels te drogen, soms op papier of plastic, maar ook gewoon op het asfalt. We zien er zelfs een brommertje overheen rijden. Maar er ligt meer, rode pepers, en mais bijv. Verder de heuvels in verdwijnen de rijstvelden en wat overblijft zijn de dichtbegroeide heuvels. Veel vogels te horen met zeer exotische geluiden, maar zien…. ho maar. Dat is niet helemaal waar, we zien knalblauw met groene bijeneters. Qua zien, kan je je hier eigenlijk beter op de vlinders richten. Het stikt ervan en de één nog mooier dan de ander. Groot, veel zwarte, soms gecombineerd met blauw of wit, knalgeel gecombineerd met dito oranje, Delfts blauwe met ook zo’n soort motiefje…. te veel om op te noemen. Verder gebeurt er weinig spectaculairs op het platteland en half de middag komen we aan in Kham Duc een voormalige Amerikaanse basis. Hier is flink gevochten en gesneuveld, waarvan een groot oorlogsmonument bij binnenkomst getuigt. Verder is er ook van allerlei andere dingen één: 1hotel, 1 restaurant en 1 pinautomaat, waar wij naar toe gaan. De vriendelijke vrouwenstem die ons door de pinprocedure leidt, staat in schril contrast met de botte weigering aan het eind om ons geld te geven. PinPin sucks. Kamerwifi in het hotel maakt veel goed en ook de hot pot ’s avonds. Vietnamese bouillonfondue met gamba’s, vis en veel groenten en allerlei dingen die je thuis niet eet, heeeeeerlijk!

• 25 April 2010 - 18:37

Wim En Nelli:

jullie verhaal leest heerlijk. we genieten met jullie mee.
    we zijn benieuwd naar jullie ervaring in de mekong delta.
    we zullen het voorlopig niet lezen want we vertrekken morgen tot 29 mei naar kroatie.
    daarna hopen we jullie weer te zien

• 25 April 2010 - 19:51

Gerrit:

Geweldig die indrukken die jullie beschrijven. En gelukkig kunnen we via jullie foto's meegenieten. Alleen de geuren ontbreken nog maar als het om die nachtbus gaat is dat niet zo erg. Gaaf om te zien hoe jullie langs die rijstkorrels scheuren. Zijn er nu eigenlijk muggen of niet in dat land? Ik heb er nog niet één op een foto gezien.
    Overigens: ik lees jullie verslagen op onregelmatige basis omdat ik (mei vakantie) vaak in Groningen zit waar mijn dochter net een kamer heeft gekregen die we opknappen.
    Ik kijk ook uit naar jullie mondelinge verslagen bij terugkomst.
    Hartelijk groet,
    Gerrit

• 26 April 2010 - 07:01

Vince:

Hoi Meiden!

Wow wat een heerlijke verhalen allemaal weer! Vooral het eten is daar echt een avontuur lijkt me!
    Geniet ervan!

dikke knuffels

• 26 April 2010 - 13:52

Annemarie:

Ha Gerda en Riet,
    Aangezien jullie nog steeds van de vorige reis onder mijn favorieten staan, en ik daar per ongeluk op klikte, kwam ik zomaar in Vietnam terecht. Reislustige typjes! Heel veel plezier nog, en wat een gezellige foto van jullie samen, aan een soort fondue?
    Groetjes,
    Annemarie

• 26 April 2010 - 20:03

Adri:

Ik krijg het water in m'n mond als ik al dat lekkers op jullie tafel zie, zelfs nu ik net heb gegeten. Het ziet er trouwens allemaal aantrekkelijk uit en zeker bij mooi weer. De regen valt waarschijnlijk als jullie weer vertrokken zijn, want het moet wel ergens zo groen van worden.Leuke foto-impressie en hou goed vast achterop die motor. Valt er nog te lachen met die motorboys? Geniet ervan.