Rijstpapier en springrolls - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Rijstpapier en springrolls - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Rijstpapier en springrolls

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

27 April 2010 | Vietnam, Hanoi

Zaterdag 24 april.
Als we wakker worden, is de stroom uitgevallen. Was ’s nachts ook al gebeurd, maar dan korter, bij wijze van oefening. Niks te internetten dus dan maar aan de noodlesoep... leer ons integreren! Onderweg veel ondoordringbaar groen, ‘echte’ jungle zegt Thi. Ook nu verhalen over de oorlog, hoe kan het anders en de duidelijk zichtbare verwoestingen die een grote overstroming sept. 2009 heeft aangericht. Bloeiende koffieplanten gezien en geroken, heerlijk, net jasmijn. Zo komen we achter in de middag aan in Kon Tum. Voor we inchecken bezichtigen we eerst de wijk waar de Bahnar-minderheid woont in hun houten huizen met een opvallend hoog dorpshuis er bij. Hoe meer geld hoe hoger en daardoor dichter bij de hemel, zo simpel is dat. Daarna een lookalike van de Golden Gate-brug bekijken en een houten RK-kerk. Er zijn nogal wat katholieken in de stad begrijpen we, ennuh… nee daar hebben we het nog niet over gehad. Diner hebben we op straat. Mensen krijgen vergunning om een stuk trottoir te gebruiken, waar ze een ‘restaurantje’ exploiteren. Soort veredelde barbecue met Fischer Price kindermeubilair. Tafeltjes van een halve meter hoog met dito krukjes en stoeltjes, alles van iets te zacht plastic. Die Vietnamezen hebben daar niet zoveel moeite mee, want je ziet nagenoeg geen te dikke mensen hier. Doet me denken aan Chan die gisteren wees naar een iets dikkige mevrouw achterop een brommer. Hij zei: ”Zie je dat, die mevrouw is veel te dik, dat is een ziekte, erg hè, een nichtje van mij heeft het ook”. Ik zal je zeggen, bij ons zou het je niet eens opvallen, zo’n klein beetje overgewicht. Maar goed, een beetje doorvoede westerling hoef je echt niet op dat poppenmeubilair neer te zetten. Je knieën kunnen uiteraard niet onder het tafeltje, dus je moet erg wijdbeens zitten, wil je een beetje je gezicht boven je kom krijgen. Het eten was wel heerlijk. Onder onze ogen werden pannenkoekjes gebakken met een paar garnaaltjes en taugeh erop. Als ze gaar zijn, worden ze dubbel gevouwen, nog een keer omgekeerd en dan hup op je bord. We gaan zelf springrolls maken vanavond; een soort Vietnamese loempia’s (let maar op Pia Loem!). Je legt eerst een vel doorzichtig rijstpapier op je bord, en daarop zo’n heerlijk pannenkoekje. Dat vul je aan met groenten en verse kruiden, waarvan borden vol op tafel worden gezet. Basilicum, munt, maar ook kruiden waar wij geen idee van hebben. Daarna rol je alles strak op in dat rijstpapier. Dan die rol lekker in de diverse sausjes dopen en happen maar. De vietnaminen springen je tegemoet. We vinden het een leuke bezigheid en het smaakt echt fantastisch. Dit alles onder een grote gouden regenboom.

• 27 April 2010 - 11:32

Gerrit:

De foto's laten goed zien hoe indrukwekkend jullie belevenissen zijn.
    Advies: je hoeft niet in die fischerprice-stoeltjes te gaan zitten; probeer de volgende keer als een Romein aan-te-liggen. Ga dan bij voorkeur heel comfortabel in zo'n dikke rijstlaag liggen die daar aan het drogen is.

• 27 April 2010 - 19:25

Marjolein:

o, wat een mooi land! Veel plezier verder. Hier worden voorbereidingen getroffen voor koninginnendag, verkiezingen en het WK, je mist en zijn we aan het bijkomen van de aswolk.

• 28 April 2010 - 21:09

Marianne:

Zullen wij zondag om 17.00 uur skypen? Kunnen wij even bijkletsen.... De schoonmakers en de vuilnismannen gaan staken met
    Koninginnedag, dus het zal vanaf zaterdag heerlijk ruiken in de stad!