Keuzes..keuzes.. - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu Keuzes..keuzes.. - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Riet de Groote Gerda Holtkamp - WaarBenJij.nu

Keuzes..keuzes..

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet de Groote

02 Mei 2010 | Vietnam, Vĩnh Long

Dinsdag 27 april. Chan verschijnt ook niet aan het ontbijt. Dat zit fout. ’t Is of over Thi’s drinkgedrag en/of over het motorrijden. Toen we aan de borrel eens een geintje maakten over zijn algehele tempo, zeiden Ger en ik dat hij overal heel snel mee is behalve met motorrijden. En dat het voor ons wel wat sneller mag. Chan deed mee met de grappen; ook hij ergert zich aan het langzame rijden van Thi. Misschien is hem dat niet in dank afgenomen. Thi is natuurlijk wel de primus interparis en rijdt als regel voorop. Vandaag is het mijn beurt om bij Chan achterop te zitten. Hij laat eindelijk Thi achter zich en het is genieten van het betere bochtenwerk, maar dat niet alleen. Chan weet goed om te gaan met het schakelen bij de afdalingen en anticipeert heel goed op het overige verkeer en het slechte wegdek. Thi legt de afdalingen pompend remmend af, houdt in bijna elke bocht abrupt gas in en moet dikwijls sterk remmen door slecht anticiperen op situaties. Dat betekent dat je achterop steeds alert bent en je schrap moet zetten. Genoeg geklaagd. Na de lunch de plaatselijke (bescheiden) waterval bekeken en een wat minder bescheiden pagode. Daarna een zijdefabriekje bezocht. Het hele proces vindt er plaats; het afwikkelen van de bijna onzichtbare draadjes van de cocon t/m het weven van de stoffen. De motieven die moeten worden ingeweven, zijn voorgeprint in dezelfde soort gevouwen gaatjesboeken (draaiboeken?) die je bij ons in draaiorgels ziet. Kan je bijv. ‘Tulpen uit Amsterdam-zijde’ kopen. Het was leuk om te zien. In de middag begint het serieus te regenen, voor het eerst gaan de regencapes aan. De weg is hier en daar onder gelopen dus gutst het water over onze schoenen. In Dalat stromen alle afvoerputten over, wat een zooitje. Vies en nat komen we bij hotel Van Anh aan. Wifi op de kamer is een troost. Wat dat betreft is het hier beter geregeld dan afgelopen winter in Spanje. Daar moesten we nog de halve stad doorzoeken naar een bar of hotel met wifi. Hier heeft bijna elk onogelijk hotelletje dat. Gedoucht en droog een lopen we wat rond in Dalat en Ger koopt vanwege de natte gympen een paar bamboe teenslippers. Je kan hier ook, in het kader van hoe blijf ik zo wit mogelijk, lange kousen kopen, waar een aparte grote teen aangebreid is. Kan je toch gewoon je teenslippers aan. Eten vlakbij het hotel het menu van de dag: uiensalade, kippenbouillonpotje, soort rijstsoep. Dit alles verluchtigd met zelfgestookte rijstwijn met bananenzaadjes! Dan de verdere reis. Thi had ingestoken op een trip met ons van 10 dagen, dat zou incl. 2 dagen Mekong Delta zijn en afzetten in Rach Gia, waar we de boot naar het eiland Phu Quoc kunnen nemen. Het lijkt ons heerlijk om als afsluiting even bij te komen aan zee. Afspraak was dat wij na 5 dagen beslissen wat we daarmee willen, met name dan of we zover met Thi en Chan door willen gaan. Lang verhaal zo kort mogelijk: we kiezen voor 8 dagen en de Mekong op eigen houtje doen. Onze indruk is dat Thi er een beetje moeite mee heeft, maar we spreken af dat ze ons donderdag 29 april afzetten in Saigon. Dan eerst een vlucht naar Phu Quoc, via de Mekong terug naar Saigon en dan naar huis. De nationale feestdagen hier gooien roet in het eten. Op 30 april Bevrijdingsdag en daarna Dag van de Arbeid, heel lang weekend dus. Thi belt voor ons van alles af en waar het op neerkomt is vluchten en accommodatie vol. Ook de kustplaats Mui Ne die we als alternatief voor het eiland hadden gekozen. Goed, het blijft bij aflevering in Siagon op de 29e en dan zien we het verder wel. Gaan we eerst de Mekong Delta in. Chan is nog steeds niet in beeld.